Debit card of creditcard betaling storneren: alles wat u moet weten

Bent u ontevreden over een recente debit card of creditcard aankoop en wilt u de betaling terugdraaien? Lees verder om te ontdekken hoe u deze stap kunt ondernemen en wat u moet weten voordat u begint.

Of het nu gaat om een foutieve aankoop, slechte kwaliteit, een niet ontvangen product of een onterechte afschrijving, het is goed om te weten dat er opties zijn om uw geld terug te krijgen.

De officiële term hiervoor is storneren of chargeback.

In dit artikel bespreken we alles wat u moet weten over een debit- of creditcard betaling terugdraaien, inclusief de stappen die u moet nemen en de verschillende scenario’s.

Stappen om een creditcard betaling terug te draaien

In de meeste gevallen kunt u onterechte afschrijvingen via de volgende stappen terugboeken:

  1. Neem contact op met de verkoper. Het eerste wat u moet doen als u een betaling met uw creditcard wilt terugdraaien, is contact opnemen met de verkoper. Probeer tot een oplossing te komen die bevredigend is voor beide partijen. Veel verkopers bieden bijvoorbeeld een terugbetaling of een vervangend product aan.
  2. Contact opnemen met uw creditcardmaatschappij. Als de verkoper niet bereid is om samen te werken, is het tijd om contact op te nemen met uw creditcardmaatschappij. Laat ze weten dat u een betaling wilt terugdraaien en waarom. Uw creditcardmaatschappij zal u dan door het proces leiden.

Is dit niet van toepassing op uw situatie? Lees dan verder om te zien wat u in andere gevallen kunt doen:

Onbekende betaling

onbekende betaling terugdraaien of storneren

Ziet u een onterechte betaling op uw creditcard of debit card rekeningoverzicht, maar weet u niet waar deze vandaan komt? Dan kunt u natuurlijk geen contact opnemen met de verkoper.

Neem in dit geval direct contact op met de uitgever van uit kaart.

Het kan gaan om fraude, maar het komt ook voor dat u de naam van de verkoper simpelweg niet herkent omdat soms een andere bedrijfsnaam wordt gebruikt op de afschrijving.

De creditcardmaatschappij zal in eerste instantie kijken of er andere handelsnamen bij hen bekend zijn waarmee u de betaling alsnog herkent. Is dit niet het geval, dan kunt u de betaling betwisten en laten storneren.

Onterechte reservering

Onterechte reservering

In sommige gevallen wordt er een reservering gedaan op uw card, bijvoorbeeld als u een auto huurt. Dit bedrag wordt gereserveerd voor het geval het nodig is. Op deze manier weet de verkoper zeker dat u voldoende saldo op uw card heeft.

Het kan voorkomen dat er een onterechte reservering gedaan is op uw kaart, of dat een reservering nog blijft staan nadat de transactie al afgerond is.

Dit is vervelend omdat u het gereserveerde bedrag niet kunt gebruiken voor andere aankopen.

Dit kunt u doen:

  1. Neem contact op met de verkoper. Vraag of ze de reservering kunnen annuleren.
  2. Wacht af. Reserveringen vervallen na 20 dagen. Dan komt het saldo weer beschikbaar.

Product niet ontvangen

Aankoop niet ontvangen

Heeft u een online betaling gedaan maar uw online aankopen nooit ontvangen?

  1. Neem contact op met de webwinkel en meld het probleem.
  2. Contacteer na 7 dagen de uitgever van uw card als u er samen niet uit komt, bijvoorbeeld omdat de verkoper niet wil meewerken of überhaupt niet reageert.

Bij veel creditcards en sommige debit cards kunt u gebruik maken van de aflevergarantie. Ook als een betaling onterecht is afgeschreven voor bijvoorbeeld een abonnement dat u al had opgezegd kunt u gebruik maken van deze garantie om uw geld terug te krijgen.

Verkeerd product ontvangen

Slechte kwaliteit

Soms ontvangt u een ander product dan u besteld heeft, of het product wijkt af van de beschrijving.

Bij Nederlandse webshops kunt u doorgaans zonder problemen gebruik maken van uw 14 dagen recht op retour. Bij webshops in het buitenland kan dit soms wat lastiger zijn.

Als u vindt dat een betaling onterecht is omdat u een verkeerd of ondeugdelijk product heeft ontvangen kunt u een verzoek indienen om uw creditcard afschrijving ongedaan te maken.

Ook hierbij geldt het volgende stappenplan:

  1. Laat de verkoper weten dat u niet tevreden bent met het product en verzoek tot een oplossing te komen.
  2. Verzoek de creditcarduitgever om de onterechte afschrijving te storneren als u er samen niet uit komt.

De meeste creditcards en sommige debit cards hebben een speciale aankoopverzekering waarvan u gebruik kunt maken in dit soort gevallen.

Goed om te weten

Het is in alle gevallen handig als u bewijsstukken verzameld die u mee kunt sturen met uw verzoek tot een stornering. Denk hierbij aan e-mails tussen u en de verkopende partij of screenshots en foto’s waarop u de aangekochte producten vergelijkt.

Probeer schriftelijke toezegging te krijgen van de dienst of webshop waarin zij toezeggen het bedrag terug te storten.

Dit soort bewijsstukken maken het voor de creditcarduitgever makkelijker om de situatie te beoordelen en zorgen ervoor dat u sneller weer over uw geld beschikt.

Bekijk alle onderwerpen in de kennisbank.